תזונה ברוח היוגה : הגוף כמקדש

מי מאיתנו לא הייתה רוצה לחיות באופן בריא יותר? המחשבה על שינוי אורח חיים אולי עוברת בראש של רבות מאיתנו, אך בפועל אנחנו נוטות לוותר על יישום שלה, בין אם עקב אורח חיים עמוס או פשוט עצלנות. האמת הפשוטה היא ששילוב של יוגה כחלק אינטגרלי מאורח החיים יכול לסייע לנו רבות במעבר לחיים בריאים יותר, במיוחד אם נכנסים אל עובי הקורה ומבינים קצת יותר לעומק את המשמעויות של תרגול היוגה ולא רק מבצעים אותה כתרגול גופני.

מה הקשר בין יוגה לבריאות?

הרבה נשים בוחרות ביוגה כי הן מחפשות צורת אימון נעימה יותר, אך מעבר לתכונות המחטבות שיש בתרגול יוגה שוטף, עולם היוגה הוא פתח למשהו הרבה יותר נרחב ועמוק- המהות האמיתית של היוגה היא לחבר בין התודעה לגוף בצורה הרמונית יותר. פירוש המילה "יוגה" בסנסקריט היא "חיבור" כראייה לכך שאנחנו מחברים ומאחדים את הגוף, הנפש והנשמה בצורה הטוטאלית ביותר.  

כדי להביא לתפקודו האיכותי ביותר של הגוף ולחיבור הרמוני בין הגוף לנפש, אנו צריכים לספק לעצמנו את הבסיס שיבטיח תפקוד חלק. הבסיס הזה מתבטא בחמישה עקרונות של היוגה לחיים נכונים:

  1. נשימה נכונה – אנחנו נושמות מרגע שאנו נולדות, אבל ככל שאנחנו מתבגרות אנחנו פחות ופחות מקפידות על אופן הנשימה שלנו ופחות מודעות אליה באופן כללי. חיבור לנשימה שלנו בעזרת טכניקות מדיטציה ותרגול יוגה יביא לשימוש נכון בסרעפת ובפתחי האוויר וכתוצאה מכך לנשימה נכונה וטבעית יותר.
  1. תרגול נכון- הכוונה לתרגול הפיסי, ה׳אסאנות׳ (asana) הן התנוחות ורצפי התרגול ביוגה. [  לפי היוגה סוטרה של פטנג׳לי- הספר המכונן לפילוסופיה של היוגה- ׳תרגול נכון נעשה בהתמדה ולאורך זמן׳- כלומר, יש להפוך את התרגול הפיזי, בשילוב מדיטציה והתבוננות פנימית, לחלק בלתי נפרד מחיי היום יום על מנת לזכות בבריאות גופנית ומנטלית כאחד.
  2. הרפיה נכונה – כמו שבמכונית יש מערכת קירור, כך גם אנחנו צריכות להבין וללמוד כיצד להרפות את גופנו ומחשבותינו כדי להשתחרר מלחצים. החיבור בין הגוף לנפש מאפשר לנו לשחרר בצורה עמוקה יותר ולכן כל תרגול יוגה מסתיים תמיד בהרפיה עמוקה הידוע כ׳שוואסנה׳ (מסנסקריט-׳תנוחת הגוויה׳).
  1. חשיבה נכונה – על פי פילוסופיית היוגה, האופן שבו אנו חושבות, מה שעובר על ההכרה שלנו, הוא חלק בלתי נפרד מהדרך לאורח חיים בריא ונכון. בעזרת אימון מדיטטיבי, ניתן לפתח יכולות של כיוון התודעה לעבר מחשבות חיוביות כלפי העצמי וכלפי הסביבה. המשפט הנודע ׳מחשבה בוראת מציאות׳ היא לגמרי הגדרה מדויקת כאן- אם נלמד את מוחנו לחשוב על דברים בצורה אופטימית, שמחה, אמפטית וחומלת- כך גם תיראה המציאות שלנו. 
  1. תזונה נכונה – פילוסופיית היוגה דוגלת בתזונה צמחית, טבעית, מבריאה והוליסטית. המחשבה שהמזון הוא הדלק של הגוף מביאה אותנו להיות מודעות למה שנכנס אלינו לגוף, ולשאוף לכך שהמזון שאנו אוכלות יהיה איכותי, אורגני ולא מעובד. המטרה שלנו היא לאפשר לגוף לקבל את כל אבות המזון באופן שלא יאתגר אותו ואת מערכת העיכול יתר על המידה. וכעת נרחיב על על היבט חמישי זה. 

תזונה ברוח היוגה

אחת הדרכים להעמיק את החיבור בין הגוף לנפש על פי עקרונות היוגה, היא בתזונה איכותית שמטרתה להעניק לגוף את הדלק שהוא צריך באופן האופטימלי שישפיע הן על התרגול הפיזי והן על התחושות המנטליות. לפי התפיסה היוגית, התזונה משפיעה עלינו במספר דרכים- יש בו פראנה (אנרגיית חיים), הוא משפיע על תהליכי העיכול וכן על הרמה המנטאלית. תזונה על פי היוגה מתייחסת לסוג המזון, כמותו, טריותו, איכותו ואופן הכנתו. על פי האירוודה  (מסנסקריט- ׳ידע החיים הארוכים׳), הרפואה ההודית עתיקת היומין אשר משלימה את היוגה, גופנו הוא מקדש והאוכל איתו אנו מזינים את המקדש הזה צריך להיות גם הוא קדוש. כאשר גופנו בריא יותר והוא לא נדרש להשקיע אנרגיה בפירוק מזונות מעובדים, אנחנו מסייעות לאותו חיבור הרמוני בין הגוף לנפש להתרחש בצורה המקסימלית. זו אחת הסיבות לכך שאנשים רבים בוחרים בתזונה בריאה ואיכותית כחלק מאימוץ אורח החיים היוגי. 

על פי הפילוסופיה ההודית, קיימות בכל דבר במציאות שלוש גונות. הגונות הן האיכויות שמרכיבות כל דבר ודבר שקיים בעולם. למשל האוכל שלנו מורכב משלוש גונות, הדיבור שלנו מורכב משלוש גונות וכן הלאה. השילוב של שלושת הגונות בתוך הדבר עצמו, מהוות את הבסיס הייחודי של אותו דבר. זה אולי נשמע קצת מסובך, אבל אפשר לראות את שלושת הגונות כמו שלושה צבעי יסוד שבאמצעותם מרכיבים כל דבר בעולם.

שלושת הגונות

סטווה (Sattva) – פירוש המילה סטווה היא "צלילות". זהו למעשה האלמנט שמייצג את הטוב ואת ההרמוני, הכוח המאזן, האחראי על יציבות, שיווי משקל, תחושת קיום, קלות, אור, אושר, שמחה וחמלה. 

רג'אס (Rajas) – פירוש המילה רג'אס היא "להיטות". הרג'אס הוא האיכות שמתבטאת בפעילות אנרגטית, זוהי האנרגיה של התשוקה והצמיחה.

טמאס (Tamas) – פירוש המילה טמאס היא "עכירות". ההיפך מסטווה, האנרגיה של החושך וההתנגדות. מדובר יותר על חוסר אנרגיה מאשר על כוח אנרגטי.

שלושת הגונות תמיד נלחמות זו בזו על הבכורה ולכן אף פעם אין מצב שאיכות אחת שולטת, הגונות תמיד נמצאות בתנועה והן מתמזגות זו עם זו באופן מתמיד. זה אומר גם שכל מצב שבו גונה אחת שולטת הוא בוודאות זמני, אך תמיד תהיה גונה אחת שתהיה השולטת. כדי לשלוט על שלושת הגונות שמרכיבות את האישיות שלנו, אפשר לשלוט על התזונה שאנחנו מכניסים לגופנו ובזה נתמקד בהמשך המאמר. 

בשנים האחרונות ההבנה של הרפואה המערבית הולכת ומשתנה. יותר ויותר רופאים ודיאטניות ימליצו על מעבר לתזונה הוליסטית כחלק מהמעבר לאורח חיים בריא יותר. הכוונה בתזונה הוליסטית היא תזונה אשר מתייחסת לגוף והנפש כמכלול ומטרתה להביא לאיזון, מה שפעם אהבו לקרוא לו "נפש בריאה בגוף בריא". בדומה למה שציינו על התזונה ברוח היוגה, גם התזונה ההוליסטית מעודדת אותנו לצרוך מוצרים עונתיים, לא מעובדים ועשירים בחומרים מזינים. אך הבעיה היחידה היא שהתזונה ההוליסטית לא מביאה צעדים פרקטיים לשיפור וחיזוק הנפש, היא רק שמה דגש על תשומת לב למזונות שאנחנו צורכות. 

התזונה האירוודית לעומת זאת מבוססת על שיטת טיפול עתיקה שמטרתה להבריא את הגוף ואת הנפש על ידי הבאתו למצב של הרמוניה והארה. 

שלושת הכוחות העיקריים על פי האירוודה

  • ואטה – הכוח שמייצג את האוויר ואת החלל. הואטה הוא למעשה הכוח שמניע את הגוף שלנו ואחראי על הזרימה של הכול, מדם ועד מחשבות. הואטה הוא כוח החיים.
  • פיטה – הכוח שמייצג את האש ואת המים. יש המגדירים אותו ככוח העיכול כי הוא השולט במערכת העיכול אך למעשה הוא הכוח אחראי על חלופת החומרים כולה בעולם. הפיטה הוא כוח האש.
  • קאפה – הכוח שמייצג את האדמה ואת המים. זהו הכוח שמחבר בין הדברים השונים בעולם, אחראי למשיכה ומביא את החומרים לקבל צורה. בגוף הכוח הזה מזוהה עם השלד והשרירים. הקאפה הוא החיבור.

ביוגה ובתזונה האירוודית המטרה שלנו היא לעודד את גונת הסטווה על ידי צריכת תזונה סטווית. הסיבה לכך שזו מטרתנו היא כי האדם הסטווי הוא האדם הטהור ובאפשרותו להגיע להארה רוחנית ולחיבור ההרמוני ביותר בין הגוף לנפש.

בסדנאות ובריטרטים שלנו תפגשו שפיות מעולות שידאגו לנו לתפריט עשיר, בריא איכותי וטעים שנעשה כולו על פי עקרונות התזונה היוגית.  השפיות המופלאות שלנו ישמחו לעמוד בכל אתגר שתציבו מולן אם אתן אלרגיות או רגישות למוצרים שונים והתוצאה תמיד תהיה טעימה. הארוחות הן טבעוניות וצמחוניות, השפע הוא אינסופי, וגם אם יש לך רגישות או אלרגיה למזון מסוים- יהיו לך אינספור אופציות טעימות לבחור מהן. 

טיפים לתזונה בריאה בחיי היום יום 

  • הרבו לאכול סופר פודס- מזונות על עשירים ברכיבים תזונתיים המסייעים למערכת החיסונית. מדובר על מאכלים כמו – צ'יה, ג'וג'ו ברי, קייל, אנדיב, מאצ'ה, בוק צ'וי, תרד, גרגר נחלים, ספירולינה, שמן קוקוס ועוד. (נרחיב על סופר פודס במאמר הבא). 
  • השתמשו בצמחי מרפא אירוודריים כמו: טריפלה רוז, אמברוסיה AM5, אשווגנדה, שטאווארי.
  • הקפידו להימנע משתיה קפואה או רותחת, העדיפו שתיה בטמפרטורת החדר.
  • אל תהיו פנאטים לכיוון מסוים. הקפידו על תזונה מבריאה, תזונה כזו שדואגת לכל אחת מהגונות באופן שווה.
  • תלעסו את האוכל כמה שיותר.
  • אל תלכו לישון לאחר חצות והקפידו לשמור על שגרה מאוזנת, אך מגוונת במהלך היום.
  • שתו מים חמימים עם שורש ג'ינג'ר באופן קבוע לאורך היום.
  • לפני האוכל, שטפו גם את כפות הרגליים כדי להמריץ את התאבון.
  • אל תתפוצצו ממזון, למדו את הגבולות שלכם ואכלו עד מעט לפני שאתם שבעים.
  • תאכלו בישיבה ובצורה שלא לוחצת על הקיבה.
  • הקפידו לאכול את ארוחת הערב עד שעתיים לפני השינה כדי לאפשר לגוף לעכל את האוכל כראוי. 
  • הדבר הכי חשוב – תאכלו מזון איכותי ועונתי. 

בריטריטים של Fly Style Boutique תגלי כי מעבר לאוכל מופלא וטעים, תקבלי גם המון טיפים על תזונה הוליסטית ואירוודית שתסייע לך לשדרג את הבישולים שלך ולשמור על אורח חיים בריא יותר בצורה קלה ונוחה. בין אם את שומרת על שגרת חיים בריאה ובין אם את חדשה לעולם הגוף-נפש היוגי- תכולי למצוא בריטריטים שלנו ידע חדש, הנאה ואוכל איכותי. 

צרי איתנו קשר עוד היום כדי לשמוע על התאריכים הפנויים לסדנאות הקרובות- מספר המקומות לכל סדנה הוא מוגבל!

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

× היי, נשמח לעזור!